II Międzynarodowa Konferencja
Naukowo-Artystyczna
Geometria w dyskursie – dyskurs w
geometrii
pt. „Grid”
Zakład Historii i Teorii Sztuki
Instytutu Sztuk Pięknych
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w
Kielcach
10-14.09.2016
Komitet Programowy i Organizacyjny:
prof. zw dr hab. Wiesław Łuczaj
dr Maciej Zdanowicz
dr Stefan Szydłowski
dr Joanna Łuczaj
prof. Jan Pamuła (ASP Kraków) –
członek honorowy
prof. Grzegorz Sztabiński (UŁ, ASP
Łódź)- członek honorowy
Patronat honorowy:
J.M. Rektor UJK, prof. zw. dr hab.
Jacek Semaniak
Centrum Sztuki Galeria El w Elblągu
Geometria w dyskursie – dyskurs w
geometrii
Geometria Dyskursywna (Discursive
Geometry) jest nurtem, który ustanawia nowe oblicze sztuki
geometrycznej. Artyści wpisujący się w tę tendencję świadomie
odchodzą od czysto formalnego lub filozoficznego rozumienia
geometrii, dając wyraz łączności z innymi dziedzinami
twórczości artystycznej, obszarami nauk, a także szeroko pojętym
czasem obecnym, tj. zjawiskami o charakterze społecznym czy
kulturowym. Istotą zjawiska jest jego dialogiczność oparta na
interpretacji i reinterpretacji podjętych wątków problemowych,
tematycznych oraz dekonstrukcja języka właściwego sztuce
konkretnej.
Organizując po raz drugi konferencję
wraz z towarzyszącymi jej wystawami, tworzymy cykl spotkań i
prezentacji, których głównym celem jest refleksja i
prowokowanie dyskusji na temat nowych tendencji w obszarze sztuki
wyrażanej językiem geometrii oraz rozpoznanie wyzwań jakie dla tej
sztuki niosą aktualne przemiany społeczne, kulturowe,
technologiczne i artystyczne.
Grid
Słowo „grid” w języku angielskim
odnosi się do pojęcia „kraty”, „siatki”, „sieci”.
W szerszym rozumieniu może ono określać strukturę, plan,
schemat, rozmieszczenie czy połączenia i istniejące zależności.
W przypadku rozważań nad sztuką, a przede wszystkim obrazem jest
tożsamy z terminem „kompozycji”, to środek prowadzący do
ustalenia porządku plastycznego, zasada organizująca. Grid objawiać
się może zarówno jako niewidoczny szkielet strukturalny dzieła,
istniejące wewnątrz jego układu napięcia, interakcja osi i
kierunków, ale i postać bezpośrednio wyrysowana, nie tylko
determinująca dany artefakt ale i stanowiąca jego treść. Grid
jest nieodłączną cechą morfologii wszelkich form plastycznych.
Występuje on już w czasach starożytnych, kiedy to Egipcjanie,
Grecy czy Rzymianie poczynają stosować matematyczny moduł w
konstrukcji wszelkich obiektów z obszaru sztuki, architektury.
Później jego postać uzależniona jest od perspektywy, tj.
geometrycznego rzutu będącego odwzorowaniem danej przestrzeni. Na
początku XX w. poczyna on demonstrować swą najczystszą formę –
schemat równoległych i prostopadle przecinających się prostych.
Rossalind E. Krauss w książce „Oryginalność awangardy i inne
mity modernistyczne” („The Oryginality of the Avant-Garde and
Other Modernist Myths”, 1986) postrzega siatkę, jako jeden z
symptomów sztuki nowoczesnej i wiąże ją, m.in. z dążnością ku
obiektywizacji dzieła wizualnego. Awangarda i neoawangarda dokonują
usamodzielnienia gridu jako tematu. W praktykach postmodernistycznych
jego znaczenie rozciąga się na różnego rodzaju sieci, relacje
złożonych i zmiennych powiązań sytuujących się we wszelkich
obszarach współczesnego życia. Pojmujemy go, jako system
integrujący i zarządzający elementami struktury oraz zasobami jego
treści. Między innymi stanowi on nieodłączny element środowiska
cyfrowego, jest matrycą, na której realizują się procesy
digitalne w zakresie tworzenia i przetwarzania obrazów.
Odwołując się do poruszonego
zagadnienia chcemy zbadać zależności istniejące między różnymi
znaczeniami gridu, a formą wizualną, treścią, kontekstem
współczesnych praktyk artystycznych wyrażających się za pomocą
języka konkretu. Do naszej dyskusji zapraszamy artystów
reprezentujących klasyczne i nowe media, zwłaszcza malarzy, twórców
form multi- i intermedialnych, krytyków, kuratorów, teoretyków i
historyków sztuki, dla których istotnym obszarem badań jest sztuka
geometrii, jej obecne przemiany ale także przedstawicieli innych
nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych. Mamy nadzieję, iż
spotkanie to przerodzi się w interdyscyplinarny panel, doświadczenie
pozwalające na odkrycie bogatych zależności leżących między
sztuką, a wszelkimi przejawami współczesności, stanowić będzie
zaczyn do dalszej owocnej współpracy.
Poruszane zagadnienia:
- Geometria dyskursywna – pojęcie, prekursorzy, współczesne praktyki, podejmowane dyskursy itp.
- Grid jako struktura obrazu. Kompozycja i środki wyrazowe sztuki posługującej się językiem konkretu.
- Grid jako związki, relacje, zależności w obszarze sztuki, kultury, nauki, techniki, życia codziennego.
- Grid jako element dyskursu w aktualnej sztuce geometrii.
- Grid w praktykach artystycznych z obszaru mappingu, sztuki generatywnej.
- Grid w sztuce awangardy, neowangardy, postmodernizmu.
Regulamin:
- Organizatorem Konferencji jest Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, współorganizatorem Agencja Reklamowa Mediateka w Kielcach.
- Celem Konferencji jest prezentacja interesujących postaw artystycznych krajowego i międzynarodowego środowiska artystów posługujących się językiem geometrii, przede wszystkim tych wpisujących się w nurt Geometrii Dyskursywnej, przedstawienie i omówienie aktualnych badań w zakresie dyskursów funkcjonujących w obrębie współczesnej sztuki konkretnej oraz integracja środowiska artystów i teoretyków sztuki.
- W Konferencji mogą wziąć udział czynni artyści, teoretycy sztuki, krytycy artystyczni, doktoranci kierunków artystycznych, humanistycznych, pracownicy akademiccy.
- Językami Konferencji będą: język polski, język niemiecki, język angielski.
- Kierownictwo nad Konferencją sprawuje Komitet Programowy i Organizacyjny.
- Na Konferencję składa się część naukowa wypełniona wystąpieniami, wykładami teoretyków w ramach sesji plenarnych i panelowych oraz część artystyczna obejmująca dwie wystawy uczestników (krajową i międzynarodową), przegląd postaw, tj. autoprezentacje zaproszonych artystów.
- Konferencja odbędzie się w terminie 10-14.09.2016 (sobota - środa) w Instytucie Sztuk Pięknych UJK oraz w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej UW w Chęcinach.
- Udział w Konferencji jest płatny. Opłaty wynoszą: 250 zł – uczestnictwo czynne, 150 zł – uczestnictwo bierne.
- Uczestnictwo czynne w przypadku zgłoszenia do części naukowej obejmuje: udział we wszystkich wydarzeniach Konferencji, wygłoszenie referatu (czas trwania wystąpienia: 20 minut), materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), publikację dokumentującą dorobek Konferencji, promocję wydarzenia, zaświadczenie czynnego udziału.
- Uczestnictwo czynne w przypadku zgłoszenia do części artystycznej obejmuje: udział we wszystkich wydarzeniach Konferencji, autoprezentację dorobku artystycznego (czas trwania wystąpienia: 15 minut), udział w wystawie, materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), publikację dokumentującą dorobek Konferencji, promocję wydarzenia, zaświadczenie czynnego udziału.
- Osoby zgłaszające udział w części artystycznej Konferencji mogą wybrać rodzaj partycypacji – uczestnictwo w wystawie i autoprezentacji panelowej, uczestnictwo w wystawie, uczestnictwo w autoprezentacji panelowej.
- Uczestnictwo bierne obejmuje: udział we wszystkich otwartych wydarzeniach Konferencji, materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), zaświadczenie biernego uczestnictwa.
- Nr konta bankowego i sposób dokonywania płatności zostanie podany do informacji po zakwalifikowaniu do uczestnictwa.
- Dojazd na Konferencję i transport prac odbywa się na koszt uczestników.
- Zgłoszenia udziału w Konferencji należy przesłaćna załączonych kartach w terminach: uczestnictwo czynne – do 15 lipca 2016 r., uczestnictwo bierne – do 30 sierpnia 2016 r. na adres: discursivegeometry2016@gmail.com
- Osoby zgłaszające uczestnictwo czynne zostaną poinformowane przez Organizatora o zakwalifikowaniu do udziału w Konferencji w terminie do dnia 30 lipca 2016 r.
- Termin nadsyłania pełnych tekstów referatów upływa dnia 1 października 2016 r.
- Uczestnicy Konferencji wraz ze zgłoszeniem udziału dokonują automatycznej zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów organizacyjnych, promocyjnych, a także na wykonywanie zdjęć z ich wizerunkiem w trakcie poszczególnych wydarzeń, ich utrwalenie, wykorzystywanie, przetwarzanie i kopiowanie przy użyciu dowolnego medium do celów promocyjnych i archiwizacyjnych Organizatora, bez konieczności każdorazowego ich zatwierdzania.
- Organizator zastrzega możliwość wprowadzenia zmian do obowiązującego Regulaminu. Zmiany w Regulaminie będą ogłaszane na bieżąco na stronach internetowych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, patronów medialnych, oraz stronie wydarzenia.
- Organizator dopuszcza możliwość odwołania Konferencji z istotnych przyczyn. W takiej sytuacji uczestnicy otrzymają zwrot dokonanych wpłat.
Instytut Sztuk Pięknych
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w
Kielcach
ul. Podklasztorna 117, Kielce 25-717
tel. el. 41 349 66 51, fax 41 349 66
54
Dodatkowych informacji udziela:
dr Maciej Zdanowicz
mobile: +48 660774875
e-mail: maciej.zdanowicz@ujk.edu.pl