Komunikat konferencyjny




II Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna
Geometria w dyskursie – dyskurs w geometrii
pt. „Grid”


Zakład Historii i Teorii Sztuki
Instytutu Sztuk Pięknych
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
10-14.09.2016

Komitet Programowy i Organizacyjny:
prof. zw dr hab. Wiesław Łuczaj
dr Maciej Zdanowicz
dr Stefan Szydłowski
dr Joanna Łuczaj
prof. Jan Pamuła (ASP Kraków) – członek honorowy
prof. Grzegorz Sztabiński (UŁ, ASP Łódź)- członek honorowy

Patronat honorowy:
J.M. Rektor UJK, prof. zw. dr hab. Jacek Semaniak
Centrum Sztuki Galeria El w Elblągu


Geometria w dyskursie – dyskurs w geometrii
Geometria Dyskursywna (Discursive Geometry) jest nurtem, który ustanawia nowe oblicze sztuki geometrycznej. Artyści wpisujący się w tę tendencję świadomie odchodzą od czysto formalnego lub filozoficznego rozumienia geometrii, dając wyraz łączności z innymi dziedzinami twórczości artystycznej, obszarami nauk, a także szeroko pojętym czasem obecnym, tj. zjawiskami o charakterze społecznym czy kulturowym. Istotą zjawiska jest jego dialogiczność oparta na interpretacji i reinterpretacji podjętych wątków problemowych, tematycznych oraz dekonstrukcja języka właściwego sztuce konkretnej.

Organizując po raz drugi konferencję wraz z towarzyszącymi jej wystawami, tworzymy cykl spotkań i prezentacji, których głównym celem jest refleksja i prowokowanie dyskusji na temat nowych tendencji w obszarze sztuki wyrażanej językiem geometrii oraz rozpoznanie wyzwań jakie dla tej sztuki niosą aktualne przemiany społeczne, kulturowe, technologiczne i artystyczne.

Grid
Słowo „grid” w języku angielskim odnosi się do pojęcia „kraty”, „siatki”, „sieci”. W szerszym rozumieniu może ono określać strukturę, plan, schemat, rozmieszczenie czy połączenia i istniejące zależności. W przypadku rozważań nad sztuką, a przede wszystkim obrazem jest tożsamy z terminem „kompozycji”, to środek prowadzący do ustalenia porządku plastycznego, zasada organizująca. Grid objawiać się może zarówno jako niewidoczny szkielet strukturalny dzieła, istniejące wewnątrz jego układu napięcia, interakcja osi i kierunków, ale i postać bezpośrednio wyrysowana, nie tylko determinująca dany artefakt ale i stanowiąca jego treść. Grid jest nieodłączną cechą morfologii wszelkich form plastycznych. Występuje on już w czasach starożytnych, kiedy to Egipcjanie, Grecy czy Rzymianie poczynają stosować matematyczny moduł w konstrukcji wszelkich obiektów z obszaru sztuki, architektury. Później jego postać uzależniona jest od perspektywy, tj. geometrycznego rzutu będącego odwzorowaniem danej przestrzeni. Na początku XX w. poczyna on demonstrować swą najczystszą formę – schemat równoległych i prostopadle przecinających się prostych. Rossalind E. Krauss w książce „Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne” („The Oryginality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths”, 1986) postrzega siatkę, jako jeden z symptomów sztuki nowoczesnej i wiąże ją, m.in. z dążnością ku obiektywizacji dzieła wizualnego. Awangarda i neoawangarda dokonują usamodzielnienia gridu jako tematu. W praktykach postmodernistycznych jego znaczenie rozciąga się na różnego rodzaju sieci, relacje złożonych i zmiennych powiązań sytuujących się we wszelkich obszarach współczesnego życia. Pojmujemy go, jako system integrujący i zarządzający elementami struktury oraz zasobami jego treści. Między innymi stanowi on nieodłączny element środowiska cyfrowego, jest matrycą, na której realizują się procesy digitalne w zakresie tworzenia i przetwarzania obrazów.

Odwołując się do poruszonego zagadnienia chcemy zbadać zależności istniejące między różnymi znaczeniami gridu, a formą wizualną, treścią, kontekstem współczesnych praktyk artystycznych wyrażających się za pomocą języka konkretu. Do naszej dyskusji zapraszamy artystów reprezentujących klasyczne i nowe media, zwłaszcza malarzy, twórców form multi- i intermedialnych, krytyków, kuratorów, teoretyków i historyków sztuki, dla których istotnym obszarem badań jest sztuka geometrii, jej obecne przemiany ale także przedstawicieli innych nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych. Mamy nadzieję, iż spotkanie to przerodzi się w interdyscyplinarny panel, doświadczenie pozwalające na odkrycie bogatych zależności leżących między sztuką, a wszelkimi przejawami współczesności, stanowić będzie zaczyn do dalszej owocnej współpracy.

Poruszane zagadnienia:
  1. Geometria dyskursywna – pojęcie, prekursorzy, współczesne praktyki, podejmowane dyskursy itp.
  2. Grid jako struktura obrazu. Kompozycja i środki wyrazowe sztuki posługującej się językiem konkretu.
  3. Grid jako związki, relacje, zależności w obszarze sztuki, kultury, nauki, techniki, życia codziennego.
  4. Grid jako element dyskursu w aktualnej sztuce geometrii.
  5. Grid w praktykach artystycznych z obszaru mappingu, sztuki generatywnej.
  6. Grid w sztuce awangardy, neowangardy, postmodernizmu.

Regulamin:
  1. Organizatorem Konferencji jest Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, współorganizatorem Agencja Reklamowa Mediateka w Kielcach.
  2. Celem Konferencji jest prezentacja interesujących postaw artystycznych krajowego i międzynarodowego środowiska artystów posługujących się językiem geometrii, przede wszystkim tych wpisujących się w nurt Geometrii Dyskursywnej, przedstawienie i omówienie aktualnych badań w zakresie dyskursów funkcjonujących w obrębie współczesnej sztuki konkretnej oraz integracja środowiska artystów i teoretyków sztuki.
  3. W Konferencji mogą wziąć udział czynni artyści, teoretycy sztuki, krytycy artystyczni, doktoranci kierunków artystycznych, humanistycznych, pracownicy akademiccy.
  4. Językami Konferencji będą: język polski, język niemiecki, język angielski.
  5. Kierownictwo nad Konferencją sprawuje Komitet Programowy i Organizacyjny.
  6. Na Konferencję składa się część naukowa wypełniona wystąpieniami, wykładami teoretyków w ramach sesji plenarnych i panelowych oraz część artystyczna obejmująca dwie wystawy uczestników (krajową i międzynarodową), przegląd postaw, tj. autoprezentacje zaproszonych artystów.
  7. Konferencja odbędzie się w terminie 10-14.09.2016 (sobota - środa) w Instytucie Sztuk Pięknych UJK oraz w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej UW w Chęcinach.
  8. Udział w Konferencji jest płatny. Opłaty wynoszą: 250 zł – uczestnictwo czynne, 150 zł – uczestnictwo bierne.
  9. Uczestnictwo czynne w przypadku zgłoszenia do części naukowej obejmuje: udział we wszystkich wydarzeniach Konferencji, wygłoszenie referatu (czas trwania wystąpienia: 20 minut), materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), publikację dokumentującą dorobek Konferencji, promocję wydarzenia, zaświadczenie czynnego udziału.
  10. Uczestnictwo czynne w przypadku zgłoszenia do części artystycznej obejmuje: udział we wszystkich wydarzeniach Konferencji, autoprezentację dorobku artystycznego (czas trwania wystąpienia: 15 minut), udział w wystawie, materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), publikację dokumentującą dorobek Konferencji, promocję wydarzenia, zaświadczenie czynnego udziału.
  11. Osoby zgłaszające udział w części artystycznej Konferencji mogą wybrać rodzaj partycypacji – uczestnictwo w wystawie i autoprezentacji panelowej, uczestnictwo w wystawie, uczestnictwo w autoprezentacji panelowej.
  12. Uczestnictwo bierne obejmuje: udział we wszystkich otwartych wydarzeniach Konferencji, materiały konferencyjne, poczęstunek (tzw. przerwy kawowe), zaświadczenie biernego uczestnictwa.
  13. Nr konta bankowego i sposób dokonywania płatności zostanie podany do informacji po zakwalifikowaniu do uczestnictwa.
  14. Dojazd na Konferencję i transport prac odbywa się na koszt uczestników.
  15. Zgłoszenia udziału w Konferencji należy przesłaćna załączonych kartach w terminach: uczestnictwo czynne – do 15 lipca 2016 r., uczestnictwo bierne – do 30 sierpnia 2016 r. na adres: discursivegeometry2016@gmail.com
  16. Osoby zgłaszające uczestnictwo czynne zostaną poinformowane przez Organizatora o zakwalifikowaniu do udziału w Konferencji w terminie do dnia 30 lipca 2016 r.
  17. Termin nadsyłania pełnych tekstów referatów upływa dnia 1 października 2016 r.
  18. Uczestnicy Konferencji wraz ze zgłoszeniem udziału dokonują automatycznej zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów organizacyjnych, promocyjnych, a także na wykonywanie zdjęć z ich wizerunkiem w trakcie poszczególnych wydarzeń, ich utrwalenie, wykorzystywanie, przetwarzanie i kopiowanie przy użyciu dowolnego medium do celów promocyjnych i archiwizacyjnych Organizatora, bez konieczności każdorazowego ich zatwierdzania.
  19. Organizator zastrzega możliwość wprowadzenia zmian do obowiązującego Regulaminu. Zmiany w Regulaminie będą ogłaszane na bieżąco na stronach internetowych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, patronów medialnych, oraz stronie wydarzenia.
  20. Organizator dopuszcza możliwość odwołania Konferencji z istotnych przyczyn. W takiej sytuacji uczestnicy otrzymają zwrot dokonanych wpłat.


Instytut Sztuk Pięknych
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
ul. Podklasztorna 117, Kielce 25-717
tel. el. 41 349 66 51, fax 41 349 66 54
 
Dodatkowych informacji udziela:
dr Maciej Zdanowicz
mobile: +48 660774875
e-mail: maciej.zdanowicz@ujk.edu.pl